Premiile Academiei Române – 12.12.2019

2 mins read

Academia Română a decernat Premiul „Aristizza Romanescu”, pentru artele spectacolului, filmului Fals tratat de mântuire a sufletului, regizor Nicolae Mărgineanu.

Fals tratat de mântuire a sufletului este un film cu totul deosebit în peisajul cinematografic de la noi. El poartă semnătura regizorului Nicolae Mărgineanu și amprenta actorilor Maria Ploae (personajul Maica Stareță), Ioan Andrei Ionescu (personajul Toma), Bogdan Nechifor (personajul Radu Olar) și Remus Mărginean (personajul Părintele Iustin) – în rolurile principale – și Valentin Uritescu, Cornelia Bloos, Alexandru Georgescu, Mioara Ifrim în alte roluri. Scenariul excepțional este semnat de Bogdan Adrian Toma, imaginea – Andrei Băltărețu Iancu, muzica – Petru Mărgineanu, scenografia – Dumitru Nicodim, costume – Oana Maria Mărgineanu, sunetul – Cristian Călinescu.

Toma este inspector la CNSAS. Aproape toată învățătura pe care o transmite Toma celui mai tânăr ucenic al său este una a răzbunării și a amenințărilor, sperând să facă din acest tânăr un vânător de securiști. Dar Radu, care nu a trăit pe vremea comunismului, îl pune la îndoială ori de câte ori are ocazia. Este momentul în care echipa Radu și Toma ia contact cu un dosar care pare să aducă în prim plan nu numai colaborarea cu Securitatea a unei fețe bisericești, Părintele Iustin, dar chiar un act criminal. Vom vedea.

În 1988, un tânăr student trecut la monahism se sinucisese. Toma este convins că bătrânul preot și călugăr Iustin este implicat în sinuciderea novicelui. Cei doi cercetători de la CNSAS, Radu și Toma, urcă la chilia Părintelui Iustin, într-o peșteră aflată pe un vârf de munte, pentru a afla mai multe. De teamă că monahului Iustin i se poate întâmpla ceva rău din partea celor doi vizitatori, Maica Stareță de la schitul din apropiere trimite un om (al schitului) să-l apere pe sihastru. Crezând că, la tonul înalt al lui Toma, părintele va fi agresat, omul de la mănăstire intervine. Se produce o busculadă, din care iese rănit tânărul Radu Olar, absolvent al Facultății de Drept. Este dus pe targă până la salvarea de la poalele muntelui. Pe drum, îl însoțește Părintele Iustin. Este magistrală și tulburătoare mărturia Părintelui Iustin, vorbind cu rănitul care nu se știe dacă îl aude. Părintele Iustin fusese urmărit de Securitate, în 1988, prin tânărul student deghizat în monah. Acesta din urmă ajunge să-i mărturisească Părintelui Iustin de ce fusese trimis acolo. Și Părintele îl ceartă. În urma acestei scene, tânărul deghizat în monah se sinucide. Părintelui Iustin purta, așadar, înlăuntru vina dojanei aspre făcute „novicelui”. De aceea se retrăsese la schitul din munte. (Preluare din sinopsis-ul filmului „Fals tratat de mântuire a sufletului”.)

Iată un scurt fragment-mărturie al regizorului NICOLAE MĂRGINEANU dintr-un foarte amplu interviu realizat în studioul de Radio Trinitas, alături de Maria Ploae și Ioan-Andrei Ionescu. Interviul a fost difuzat în 30.09.2018, la emisiunea Revista Culturală Trinitas.

[audiomack background=”1″ src=”https://audiomack.com/embed/song/memorie-culturala/nicolae-margineanu”]

Teodora Stanciu - Profesoară de română, franceză, publicistă. Realizatoare de emisiuni complexe la Redacția Literară „Vasile Voiculescu”: „Revista literară Radio”, „Etică-Estetică”, „Universitatea Radio”, „Mari cărți, mari civilizații” etc. la Radio România Cultural (1990-2013). În prezent realizatoarea emisiunii „Revista culturală" la Radio Trinitas. Laureată a diferitor premii, inclusiv Premiul Academiei Române pentru emisiuni la Radio România Cultural (2009). Decorată cu Ordinul Național Pentru Merit în grad de Cavaler acordat de Președinția României în 2014.

Previous Story

The Trojan Women directed by Andrei Şerban, celebrating the centennial of La MaMa Theatre in New York

Next Story

O perioadă puțin cercetată din istoria noastră

Latest from Blog